Alicesprings - Uluru (Ayers Rock) (447km)
Het voordeel van een cabin is dat je niet veel hoeft op te ruimen. Voor vertrek nog even snel gelezen dat ik voor m'n visumverlenging een röntgenfoto i.v.m. tbc risico moet laten maken. Ik kom natuurlijk uit India. Dat ik al drie maanden in het land ben maakt niet uit. Ik ga dat niet redden, dus moet voor 27 mei het land uit.
Ik rij de grote open vlakte weer in. Lange rechte wegen. Ik zie kamelen grazen in de woestijn.Het rijden is niet echt een uitdaging in technische zin. Wel in de zin van uithoudingsvermogen.Bij Erldunda sla ik rechtsaf de Lasseter higway op. Nog een recht stuk naar Uluru ofwel Ayers Rock. Als ik daar aankom blijkt het redelijk toeristisch, resorts en al. Ik sla m'n kamp op. Ik klets wat met een Japanse motorrijder en zie nog een paar Zwitsers op dikke BMW's. Ik ga het National Park nog in om de machtige Ayers Rock bij zonsondergang te bekijken. De verkleuringen door de ondergaande zon zijn erg mooi. De Aboriginals vragen om de berg niet te beklimmen en dat ga ik dan ook niet doen.

Ayers Rock - Coober Pedy (729km)
Vroeg op, ik wil vandaag zoveel mogelijk de droge binnenlanden uit. Het eerste stuk is terug naar Erldunda en daar rechts richting Kulgera en Marla naar Coober Pedy. Voor ik bij Coober Pedy ben kom ik in de opaalvelden, gekenmerkt door grote hopen grond en zand. Het landschap is hier verwoest voor de glimmende steentjes. Coober Pedy is de opaalhoofdstad van de wereld, maar ik moet aan een sloppenwijk denken als ik de stad in rij. Ik neem een motel en slenter door het stadje. Een Aboriginal vraagt om een sigaret en ik geef hem de shagbaal. Als hij de halve shagbaal wil hebben en vervolgens ook nog om geld vraagt vertel ik hem vriendelijk dat hij op moet zouten en dat doet hij dan ook. Ik eet in een ondergronds restaurant en ga op tijd slapen.

Coober Pedy - Port Augusta (555km)
Deze morgen is het een stuk kouder dan normaal. Ik merk dat ik steeds verder naar het zuiden ga. In Gelndambo trek ik m'n gore-tex voering aan, dat scheelt een stuk. De motor heeft blijkbaar doordat we binnenkort gaan stoppen, ze stottert af en toe. Het is een brandstof probleem, waarschijnlijk knikt een van de slangen dubbel door de warmte van het blok. De weg gaat over glooiende heuvels, langs sneeuwwitte zoutvelden en door kale vlaktes. Ik bereik Port Augusta redelijk op tijd en probeer de trein naar Perth te pakken. Ik lees dat je alleen met motor op kunt stappen in Adelaide. Dat haal ik niet meer.

Port Augusta - Adelaide (338km)
Een telefoontje met Esther en Aad leert me dat hun container zeer waarschijnlijk vol zal zitten en ik moet dus eigen transport regelen. Ik besluit naar Adelaide te rijden. De weg naar de bewoonde wereld weer gaat door eindeloze, lege akkers. Op de achtergrond de Flinders Range. Ik bereik Adelaide vroeg in de middag en ga meteen op zoek naar transport. Blijkt het weer een public holiday te zijn, alles dicht. De Australiërs zijn echt lui! De volgende morgen bel ik een paar bedrijven en alle drie kunnen ze het transport regelen. Ik ga de prijzen vergelijken voor ik beslis wie het mag doen. Het lijkt erop dat de reis bijna over is.

top