Goulburn - Honeysuckle Creek
Het weer begint iets op te knappen, het regent nog wel als we Goulburn uitrijden. We rijden naar Canberra, de plaats waar de Australische regering zetelt. In Canberra bezoeken we het oude parlementsgebouw, waar nu een soort museum is gevestigd.
Hierna rijden we een rondje door de stad en gaan naar Fishwick, waar we opzoek gaan naar een nieuwe band voor de auto. De lekke band van gisteren blijkt een scheur te hebben en niet meer te repareren. Na ongeveer 5 bandenzaken vinden we er de zaak die “onze” in voorraad heeft. Voorzien van weer twee goede reservebanden rijden we het ACT, het Australian Capital Territory, in. Na een bezoekje aan het Namadgi Visitors Center en inkopen gedaan te hebben rijden we naar Honeysuckle Creek campground, midden in het bos. De kampeerplek is vlakbij het voormalige Honeysuckle tracking station, de plaats waar men onder andere in 1969 de beelden ontving van de eerste bemande maanlanding, die men vervolgens over de wereld uitzond. ‘s Avonds bbq in de shelter met vuurplaats. De nacht is wat onrustig, het stormt en de tent blijkt niet echt tegen dit geweld bestand(hij blijft wel heel).

Honeysuckle Creek - Yarrangobilly
We volgen de steile weg terug en slaan rechtsaf de doorgaande weg op. Via gravelwegen bereiken we Shannons flat, 3 huizen. Adaminaby is een visserplaats voor forel en het vistorcentre is gevestigd in een enorme forel. We volgen de Snowy Mountain Highway de bergen in. Dit deel van de Snowy Mountain Highway ligt in het Kosciuszko NP. We brengen een bezoekje aan Mt. Selwyn, een wintersportberg met liften op zijn flanken. Als we verder rijden komen we bij de Yarrangobilly Caves, die we bezoeken. We doen een self-guided tour en zijn de enige bezoekers in de enorme grot. We sluiten het bezoek af met een duik in het thermale bad, vlakbij de grot. Het water in het bad is 27 graden en even poedelen is best lekker. Terug bij de auto rijden we de vallei uit en volgende de weg tot aan Yarrangobilly, een voormalige nederzetting. Het is nu een kampeerplaats waar je vrij mag staan en we zetten de tent op aan de rivier. We zijn de enige kampeerders en het is heerlijk rustig.

Yarrangobilly - Khancoban
Het ruisen van de rivier heeft een goede nachtrust gebracht en uitgerust gaan we weer op pad. Pasen staat voor de deur en we doen inkopen in Tumut om de komende dagen door te komen. Via Batlow, Tumbarumba en Tooma rijden we door het heuvellandschap naar Kahncoban en gaan op een camping aan het meer staan. Na de wildernis is een beetje luxe in de vorm van een douche wel weer even lekker.

Khancoban - Island Bend Campground
We rijden het Kosciuszko NP weer in via de Alpine Way, stoppen als eerste bij Geehi, een kampeerplaats langs de weg. In het veld hier zit het vol met Walibi’s en die moeten nog maar een keer op de foto. Hierna rijden we door de bossen en de bergen naar Thredbo, een wintersportdorp, dat in de zomer veel wandelaars trekt. We doen hier een bakkie en het is druk, goede vrijdag. We rijden hierna door en slaan net voor Jindabyne linksaf, de bergen in. Na wat zoeken vinden we Island Bend Campground, een wilderniscamping zonder voorzieningen, aan de Snowy River. Er staan een paar andere kampeerders, maar er is ruimte genoeg. ‘s Avonds kletsen we gezellig met een groepje Aussies en gaan te laat naar bed. De volgende dag besluiten we Mt. Kosciuszko te “beklimmen”. Als we bij het begin van het wandelpad komen blijken er nog een paar honderd mensen hetzelfde idee te hebben. De tocht naar de 2280 meter hoge berg is mooi en gaat door echt alpine landschap. Op de top heb je schitterend uitzicht over het park. We nemen de langere route terug en ook deze wandeling is zeer de moeite waard en na 21 km wandelen, bereiken we de auto weer. Eerst maar even een terrasje pakken voor we terug naar de tent gaan.

Island Bend - Mimosa Rocks NP
Tegen de morgen begint het hard te waaien en we zijn dan ook op tijd op. Na het opbreken rijden we naar Jindabyne en stoppen eerst maar voor koffie op een terrasje. Hierna rijden we de bergen uit, richting Cooma. We zetten nu koers naar de kust. Via Bega bereiken we Tanthra aan de kust en even voorbij deze badplaats ligt het Mimosa Rocks NP. We vinden een wilderniscamping en slaan ons kamp op aan het strand.

Mimosa Rocks NP - Narooma
Als we opstaan wandelt er een Yellow spotted monitor lizard het terreintje bij de tent op. Deze geelgevlektebeeldschermhagedis is ongeveer anderhalve meter lang en laat zich redelijk gewillig fotograferen. We breken op en volgen de weg naar Bermagui en komen vervolgens bij Tilba Tilba weer op de Princess highway. In Narooma aangekomen is het weer tijd voor een echte camping en staan op een plaatsje aan de baai.

Narooma - Murramarrang NP
Na het pakken rijden we naar de boardwalk aan de baai en wandelen deze af naar het strand. Het water is kristalhelder en we zien verschillende vissen zwemmen. We zien ook Stingrays (roggen) van meer dan een meter groot en deze zweven door het water, een imposant gezicht. In de baai zwemmen verder Aalscholvers en Pelicanen. In de branding spelen surfers met de golven en op het havenhoofd staan vissers. We verlaten Narooma met moeite, er is zoveel te zien, en rijden via Moruya naar Batemans Bay. Ik check m’n e-mail, nog geen nieuws van de motor. Ik bel Prakash (Indiase transporteur) en ondanks de slechte verbinding begrijp ik dat de motor de 31e maart aan gaat komen. Dat is goed nieuws. Prakash stuurt nogmaals de e-mail met de bill of loading, de eerste is niet aangekomen. We doen inkopen in Batemans Bay en rijden vervolgens een stukje door naar het Murramarrang NP. We kamperen weer in de wildernis, een mooi plekje aan de zuidkant van het park aan het strand. ‘s Avond bbq op het vuur van Pauline en gezelschap van een paar Possums en een Bandicoot, een soort uit de kluiten gewassen muis. Als ik het strand oploop zie ik dat de Kangaroes op het strand zitten. Later op de avond steelt een Possum een paar koeken uit de openstaande auto. Er vliegen hier ook Laughing Kookaburras, een bruine/witte ijsvogelsoort. De natuur is mooi…..

Murramarrang NP - Berrilee
Als de het NP weer uitrijden gaan we door naar Ulladulla. Hier print ik m’n bill of loading uit en bel de Australische agent in Sydney. Als ik Adam vraag wanneer ik de motor op kan halen, vertelt hij me dat dat nog wel tussen de 6 en 8 dagen kan duren. Dat valt wel even tegen, maar kan er ook niet veel aan veranderen. We besluiten om nu dan maar even boven Sydney te gaan kijken omdat de tijd om eventueel samen motor te rijden nu wel erg kort gaat worden. Via Nowry, Kiama en de industriestad Wollongong rijden we Sydney binnen. Via de Harbourbridge, met uitzicht op het Operahouse, komen we in noord Sydney. Na Hornsby begint de natuur weer de overhand te krijgen en we willen gaan kamperen in het Muogomarray NP. Als we daar inrijden, kunnen we de op de kaart aangegeven kampeerplaatsen niet vinden en het wordt nu snel donker. We varen met de pont over en ook aan de andere kant is niet veel. In Berrilee zien we een B&B en besluiten daar de nacht dan maar door te brengen. Het is een complete benedenverdieping van een chalet-achtige woning. De bbq en warme douche maken alles weer goed.

Berrilee - Myall Lakes NP
De ochtend begint al op te schieten als we vertrekken. We rijden naar Wisemans Ferry en varen over. Via het Dharug NP en later het Tenco NP rijden we deels over de oude convict-trail, de route die door de veroordeelden gevolgd is naar het achterland. We drinken koffie met verse scones in het pittoreske Wollombi, vijf huizen en een kerk. De regio rondom Bellbird, Cessnock en Kurri Kurri is mijnwerkersland en doet wat armoedig aan. We hebben het plan op een camping in Raymond Terrace te gaan staan, maar na het zien van de camping besluiten we door te rijden naar het Myall Lakes NP. Hier vinden we een leuk plekje tussen het meer aan de ene kant en de zee aan de andere. ‘s Avonds zie ik een grote vleermuis.

Myall Lakes NP – Crowdy Bay NP
De volgende morgen maak ik wat foto’s van een poserende Kookaburra, het beestje blijkt zo tam dat ik hem/haar aan kan halen. Je mag hier met je 4WD het strand op en dat lijkt ons wel iets. Het eerste stukje kan wel met 2WD denk ik maar als redelijk snel loop ik vast. Beetje lucht uit de banden en in 4WD dan maar. We rijden redelijk makkelijk door het mulle zand het strand op en ik zie een spoor het natte zand opgaan en volg het spoor. Na ongeveer 50 meter loop ik vast. De branding lijkt opens heel dichtbij en ik weet niet of het opkomend of afgaand tij is. Nu denk ik niet dat Rick en Emmy het op prijs zullen stellen als ik de auto aan de natuur teruggeef, dus meer lucht uit de banden en graven! Lage 2, gas erop en we rijden weer, eerst maar iets hogere grond onder de wielen. Ik rij terug het pad af en breng de banden weer op spanning, genoeg spanning voor vandaag. We volgen de weg, varen weer met een pontje over en komen in Bulahdelah. We nemen een stukje Pacific higway en slaan kort daarna af richting Forster. We nemen nog een kijkje bij de hoogste boom van NSW en rijden Forster binnen aan het Wallis Lake. Na wat speurwerk in de boeken door Pauline rijden we naar het Crowdy Bay NP en zetten ons kamp wederom op met het achtergrondgeluid van de branding. Het leven is zwaar…..